Płatne serwetki i brak Internetu – niezawodny sposób na utratę klientów.

Angelika Borysiak

Nowoczesna technologia ma olbrzymi wpływ na to, gdzie konsumenci wybiorą się na obiad. 61% gości restauracji sprawdza czy w lokalu dostępna jest bezpłatna sieć, a 45% twierdzi, że możliwość połączenia z Internetem podczas konsumpcji jest dla nich ważna. 


 

Pomysł na ten wpis nadszedł w momencie, w którym potrzebowałam miejsca do pracy poza domem. Szukałam lokalu, gdzie przy kubku kawy będę mogła rozłożyć się z laptopem i na wyciągnięcie ręki (albo kabla) znaleźć gniazdko i móc połączyć się z wifi. To było główne kryterium wyboru miejsca. I uwierzcie – nie jestem odosobnionym przypadkiem. Obecnie klienci poza smaczną kuchnią i miłą obsługą oczekują czegoś więcej. Jak wskazują badania Tweak Your Biz 61% gości restauracji sprawdza czy w lokalu dostępna jest bezpłatna sieć, a 45% twierdzi, że możliwość połączenia z Internetem podczas konsumpcji jest dla nich ważna.

Współcześnie nowoczesna technologia ma olbrzymi wpływ na to, gdzie konsumenci wybiorą się i gdzie zdecydowanie nie pójdą, nawet jeśli jedzenie będzie na najwyższym poziomie. Szeroko dostępny Internet stał się koniecznością i usługą, za którą nie chcemy płacić. Podobnie jak za serwetki w restauracji – należy nam się. Często brak darmowego wifi jest powodem negatywnych opinii wystawianych obiektom. Przykładowo będąc na wakacjach, szczególnie za granicą chcąc obejrzeć film albo porozmawiać przez Skype korzystanie z przesyłu danych może mocno odbić się na naszej kieszeni. Mimo to nadal wiele hoteli wymaga dodatkowych opłat za dostęp do Internetu, często traktując to jako dodatkowy zarobek.

Dlaczego warto oferować bezpłatne wifi?

  1. Miejsce do pracy. Tak jak ja mnóstwo osób wybiera się do lokalu nie tylko żeby zjeść czy napić się kawy, ale również (albo przede wszystkim) popracować. Mogą to być freelanerzy albo przedstawiciele handlowi, którzy albo nie posiadają biura i np. pracują zdalnie albo z jakiś powodów nie mogą lub nie chcą wykonać danych obowiązków w domu. Jeśli nie możesz im tego zaoferować, wybiorą konkurencyjny lokal.
  2. Coraz większa potrzeba stałego dostępu do informacji. Prawie każdy z nas posiada smarfona, a sieć przydaje się gdy np. chcemy wrzucić zdjęcie dania albo zrobić prasówkę. To też zachęta dla klientów żeby zameldować się w danym obiekcie, co dla Ciebie jest dodatkową reklamą.
  3. Większe zamówienie. Jeśli Twój klient spędzi więcej czasu w lokalu to zwiększa się prawdopodobieństwo, że zamówi więcej po to, aby uprzyjemnić sobie czas spędzony w restauracji. Nie powinieneś obawiać się, że zajmie stolik na dłużej, bo jeśli polubi Twój lokal to będzie do niego wracał. Często w godzinach, kiedy południowych, kiedy ruch jest niewielki. Obawiasz się gości, którzy nic nie zamówią? Udostępniaj hasło tylko przy kasie.
  4. Reklama. Jako stronę startową można ustawić wizytówkę lokalu przedstawiającą jego ofertę, kalendarz nadchodzących wydarzeń lub aktualne promocje. Można również zachęcić do polubienia profilu w mediach społecznościowych lub zameldowania się.

Nie można zapominać o jakości połączenia. Jeśli ma być słabe to lepiej nie mieć go wcale. Nic tak nie frustruje jak wolno otwierające się strony… Zadbaj również o to, żeby w każdej części lokalu wifi miało tak samo dobry zasięg, a każdy stolik miał dostęp do gniazdka. Nie zawsze mamy naładowanego laptopa. Jeśli nie ma możliwości naładowania się to sama sieć na nic się zda…

Skoro już wiesz, że wifi jest koniecznością, to warto rozważyć jak wykorzystać je dla własnych korzyści. Ciekawym rozwiązaniem wydaje się być opcja FreeHotSpot. Nasz gość chcąc połączyć się z Internetem musi jedynie zaakceptować regulamin na powitalnym ekranie, nie ma konieczności logowania. Jednak w momencie akceptacji jest „oznaczany”, a następnie poprzez analizę jego ruchów w sieci, odwiedzanych stron itp. zostają mu przypisane pewne cechy np. fan kina. To niezwykle cenne dane, które w późniejszym czasie możemy wykorzystać do kampanii marketingowej np. organizując zlot fanów Gwiezdnych Wojen. Działa to podobnie jak Custom Audience na Facebooku.

Trochę na innej zasadzie działa usługa social wifi. Tutaj klient chcąc skorzystać z darmowego połączenia musi nie tylko zaakceptować regulamin, ale również zalogować się. Wspomniane narzędzie umożliwia integrację z mediami społecznościowymi, a specjalny ekran powitalny może zachęcać do polubienia profilu naszej restauracji, wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach itp. Dodatkowo jeśli gość zaloguje się przy pomocy mediów społecznościowych (lub adresu email) pozyskane dane możemy wykorzystać np. mailingów. Otrzymujemy równeiż możliwość informowania o promocjach w czasie rzeczywistym oraz zbierania opinii o konkretnej wizycie (pozytywne są zintegrowane z serwisem Tripadvisor i – w przypadku wystawienia pozytywnej opinii – zachęcają do dodania jej na portalu. Negatywne natomiast generują ankietę, która trafia do managera lokalu z prośbą o podanie powodu niskiej oceny). Jest to więc świetne narzędzie do doskonalenia swojej oferty, a także budowania lojalności czy remarketingu. Dodatkowo konieczność logowania eliminuje zagrożenia związane z odwiedzaniem przez klientów niebezpiecznych stron www lub ściągania podejrzanych treści – są one zablokowane. Nawet jeśli nie korzystasz z social wifi warto wprowadzić obowiązek logowania do sieci, zablokować niebezpieczne strony i zainstalować firewall.

Udostępnienie darmowego Internetu we własnym lokalu ma zdecydowanie więcej zalet niż wad. Stosunkowo niewielkim kosztem mamy do zaoferowania klientom dodatkową, atrakcyjną usługę, a sami używając odpowiednich narzędzi mamy możliwość wejścia z nimi w interakcję, poznanie ich potrzeb i zachęcenie do ponownej wizyty.

Zobacz też

[chatbot]

Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku!

Polub nas na Dziękuje, już lubię tę stronę

Lubisz ciasteczka? My też, dlatego ta strona używa cookies. Więcej o cookies przeczytasz tutaj.