Prowadzisz restaurację? Oto 17 książek, które musisz znać

Angelika Borysiak

Poniżej znajdziecie mój subiektywny wybór książek, które przydadzą się osobom odpowiedzialnym za działania marketingowe w branży gastronomicznej, autorom blogów kulinarnych, managerom restauracji… albo pasjonatom kuchni.

Mimo, że czytnik Kindle wielbię szczerą miłością, bo (szczególnie na wyjazdach) chroni moje plecy przed dźwiganiem niepotrzebnych kilogramów, to istnieją pozycje, które warto kupić w wydaniu papierowym. Są też książki, których po prostu nie wyobrażam sobie czytać elektronicznie – biblia marketingu ma aż 708 stron, do tego ilustrowanych!

Na rynku jest bardzo mało pozycji, które zajmują się stricte marketingiem gastronomicznym, ale książki, które podałam śmiało można przenieść również na ten grunt. Są to materiały, które poruszają nie tylko tematykę zrozumienia własnej marki, możliwości wykorzystania mediów społecznościowych czy pozycjonowania w Internecie. Wybrałam również te pozycje, które do tajników sztuki kulinarnej podchodzą albo w niekonwencjonalny sposób, albo zawierają sporą dawkę wiedzy. Kolejność przypadkowa. 

1.  Menedżer gastronomii, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić lokal gastronomiczny. Jan Marek Mołoniewicz. Jedyna taka pozycja na polskim rynku – ten poradnik to kompendium wiedzy o zarządzaniu gastronomią w dwóch częściach.Co najważniejsze, autor nie jest teoretykiem, ale praktykiem – przez wiele lat pracował na różnych stanowiskach w firmach gastronomicznych. Część pierwsza dotyczy: otwierania lokalu, marketingu, menu, obsługi gościa oraz zarządzania jakością. Część druga: zaopatrzenia, kontroli kosztów i zysków, zarządzania siecią lokali oraz zarządzania personelem.

[Więcej przeczytasz tutaj: http://restaurantmanager.biz/]

2. Ciemna strona gastronomii, jak skutecznie przeciwdziałać kradzieży pracowniczej. Jan Marek Mołoniewicz. Badania na temat nieuczciwości pracowniczej są bezlitosne: 7 na 10 osób ma tzw. elastyczną moralność, czyli są nieuczciwe wtedy, gdy nadarza się łatwa okazja. A o takie w biznesie gastronomicznym nietrudno. W słabo kontrolowanym lokalu skala kradzieży może stanowić nawet 15% wielkości sprzedaży, co łatwo może doprowadzić do bankructwa. Nieuczciwości nie da się całkiem zlikwidować, ale przy dobrym zarządzaniu możesz ją ograniczyć do 1-2%. Pomoże Ci w tym ten poradnik.

[Więcej przeczytasz tutaj: http://restaurantmanager.biz/]

3. Marketing. Philip Kotler, Kevin Lane Keller. Nie bez powodu nazywana Biblią marketingu. Niezbędna pozycja dla każdej osoby związanej z marketingiem, dobrze potraktować ją jako pozycję wyjściową do bardziej specjalistycznych publikacji. 

4. Gotowanie dla geeków. Nauka stosowana, niezłe sztuczki i wyżerka. Jeff Potter. Jedyna książka kucharska, w które przepisy są tłem. Znajdziecie w niej mnóstwo ciekawostek dotyczących gotowania, wyposażenia kuchni itp. przedstawione z punktu widzenia nauk ścisłych ????

5. Historia kuchni. Reay Tannahill. Wnikliwa analiza kształtowania się gustów i smaków oraz wpływ jedzenia na inne dziedziny życia, takie jak rozwój technologii czy stosunki międzyludzkie.

6. Kill Grill. Restauracja od kuchni. Anthony Bourdain. Autor – niewątpliwie fascynująca osobowość – zdradza sekrety kuchni „od wewnątrz”. Taki kuchenny Clarkson ???? 

7. Marketing w gastronomii. Józef Sala. Nie najnowsza, ale jak dotąd jedyna pozycja traktujące stricte o marketingu gastronomicznym.

8. Restauracja Babylon. Imogen Edwards-Jones. Perypetie związane z prowadzeniem restauracji. Pozycja obowiązkowa zarówno dla osób rozpoczynających przygodę z tym biznesem, jak i dla gastronomicznych weteranów. Ci ostatni z pewnością wychwycą znane nazwiska i miejsca.

9. Twitter- sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii. Eryk Mistewicz. Książka pomoże zrozumieć to medium osobom, które dopiero rozpoczynają przygodę z Twitterem.

10. Zarządzanie kryzysem w social media. Monika Czaplicka. Pozycja obowiązkowa dla każdego, kto zajmuje się działaniami w social media. Wiele przykładów i dobrych praktyk.

11. Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy. Joanna Wrycza – Bekier. Przyda się zarówno social media ninja, jak i twórcą ulotek. Wszystkim, którzy mają do czynienia ze słowem pisanym.

12. Rewolucja social media. Michał Sadowski. Jedna z pierwszych pozycji, po które powinieneś sięgnąć, jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z mediami społecznościowymi.

13. Zakamarki marki. Paweł Tkaczyk. Wiele cennych wskazówek odnośnie budowania własnej marki i prowadzenia biznesu.

14. Google Analitics dla marketingowców. Martyna Zastrożna. Dla tych, którzy chcą zgłębić tajniki pozycjonowania w Internecie albo chociaż analizować i zrozumieć ruch na swojej stronie internetowej.

15. Plate to pixel: Digital Food Photography & Styling. Helene Dujardin. O (ciężkiej) sztuce fotografowania jedzenia.

16. McGee on Food and Cooking: An Encyclopedia of Kitchen Science, History and Culture. Harold Mcgee. Książka podaje wiele wskazówek odnośnie gotowania, ale bez przepisów oraz wyjaśnia naukowe podstawy procesów zachodzących podczas przetwarzania żywności. Dla kucharzy – pozycja obowiązkowa, dla reszty – warta przeczytania.

17. Przepisy i opowieści. Suwała, Baron i inni. Warto kupić dla samej okładki. ????

Znasz inne, wartościowe pozycje? Podziel się nimi w komentarzu!

Zobacz też

Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku!

Polub nas na Dziękuje, już lubię tę stronę

Lubisz ciasteczka? My też, dlatego ta strona używa cookies. Więcej o cookies przeczytasz tutaj.