Jak nie robić konkursu na Facebooku? 8 najczęstszych błędów.

Angelika Borysiak

Konkursy na Facebooku uważane są za świetną formę promocji i narzędzie do łatwego pozyskania nowych fanów. Jednak nieumiejętnie przeprowadzone mogą zaszkodzić nie tylko marce, ale również osobom biorącym w nich udział. Sprawdź na co zwrócić uwagę, żeby Twój konkurs był zgodny z prawem, a pozyskane osoby stały się wartościowymi fanami.


Konkurs można ogłosić zarówno na osi czasu, jak i poprzez aplikację. Jeśli nie jest skomplikowany – śmiało możesz go przeprowadzić bez użycia zewnętrznych narzędzi. Drugie rozwiązanie jest zazwyczaj płatne, ale w przypadku dużych fanpage i skomplikowanych zadań jest to najlepsze rozwiązanie. Jednak w tym wpisie chciałabym skupić się nie na możliwych narzędziach, ale na zasadach organizowania zabaw, bo na profilach hoteli i restauracji aż roi się od nielegalnych konkursów. Brak znajomości prawa nie zwalnia od odpowiedzialności, a ta w tym przypadku może być całkiem spora – od utraty reputacji po kary pieniężne.

Aspekty prawne

 

Z prawnego punktu widzenia zasady organizowania konkursów określone są przez regulamin Facebooka oraz polskie prawo, w szczególności poprzez Ustawę z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Nakłada ona na organizatora loterii obowiązek jej zgłoszenia, a na zwycięzce (najczęściej) obowiązek uiszczenia podatku od wygranej. Przez loterięrozumie się grę, której efekt zależy głównie od przypadku, a o wygranej decyduje losowanie. Oznacza to, że bez zgłoszenia, bądź pozwolenia zabronione jest organizowanie konkursów, w których „spośród prawidłowych/ najciekawszych/ wszystkich odpowiedzi rozlosujemy nagrody…”.

Aby loteria była legalna wymagane jest m.in. zgłoszenie z wnioskiem do Izby Celnej, spełnienie szeregu wymogów i uzyskanie zezwolenia. Potem należy jeszcze uiścić opłatę w wysokości 10% wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50% kwoty bazowej oraz utworzyć komisję konkursową, w skład które musi wchodzić osoba posiadająca świadectwo kwalifikacji Ministerstwa Finansów. Skomplikowane i czasochłonne? A to jeszcze nie koniec. Urząd na rozpatrzenie Twojego wniosku ma aż 6 miesięcy!

Jakie kary grożą jeśli zechcemy ominąć przepisy? Izba Celna może nałożyć karę pieniężna zarówno na Organizatora, jak i Uczestnika konkursu. W pierwszym przypadku jest to 100% z przychodów uzyskanych z loterii, w drugim – 100% wartości uzyskanej nagrody. Jeśli jest to nagroda rzeczowa Uczestnik musi zwrócić jej równowartość.

Wyjątkiem jest sytuacja, w której pula nagród wynosi mniej niż 4350,83 zł. Jest to wtedy tzw. mała loteria fantowa i nie wymaga zezwolenia, a jedynie zgłoszenie do Izby Celnej. Nie jest to związane z żadnymi opłatami i należy je dokonać nie później niż 30 dni przed dniem rozpoczęcia planowanego konkursu.

Zezwolenia, ani nawet zgłoszenia nie wymaga również gra, w której każdy  los wygrywa, a nagrody są jednakowe, gdyż z definicji nie jest to loteria.

Z kolei regulamin Facebooka zawiera zaledwie kilka punktów, a mam wrażanie, że mało który właściciel fanpage zajrzał tam kiedykolwiek…W punkcie 3 w rozdziale Promocje jest napisane:

„…do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).”

Oznacza to, że nie wolno wymagać od uczestników konkursu, aby post konkursowy albo jakiekolwiek inne treści musieli udostępnić na swojej osi czasu ani zmuszać ich do tagowania w poście znajomych.

Tyle w teorii. A jak to wygląda w praktyce?

 

To przykład pierwszy z brzegu i od razu prawdziwa perełka – losowanie i konieczność udostępnienia w jednym poście. Niestety nie jest to odosobniony przypadek – tak wygląda większość konkursów na restauracyjnych stronach.

Największe konkursowe błędy

 

  1. Brak regulaminu.
  2. Brak jasno określonych zasad ( np. koniecznych wymagań, ograniczeń dotyczących wieku, miejsca zamieszkania itp.)
  3. Warunkowanie uczestnictwa w konkursie udostępnieniem posta konkursowego lub innych treści.
  4. Wymóg oznaczania osób w postach i komentarzach („…oznacz w poście dwóch swoich znajomych.”).
  5. Nielegalne organizowanie loterii.
  6. Brak zapisu o wyłączeniu odpowiedzialności Facebooka.
  7. Brak zgody na przetwarzanie danych osobowych i Polityki Prywatności.
  8. Zawarcie klauzul niedozwolonych. (Zapis w regulaminie, który jest klauzulą niedozwoloną jest nieważny! Ponadto grozi za to kara kara w wysokości ok. 1000 zł, grzywna do 10% przychodu za zeszły rok obrotowy, koszty publikacji wyroku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz wpis do internetowego Rejestru Klauzul Niedozwolonych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.)
Jak zrobić dobry konkurs?
  1. Wyznacz CEL. Chcesz zebrać opinie, pozyskać nowych fanów, zwiększyć sprzedaż, przyciągnąć użytkowników do lokalu? Musisz to wiedzieć.
  2. Wybierz miejsce – oś czasu lub aplikacja.
  3. Przeanalizuj największe konkursowe błędy – regulaminy, zgody etc.
  4. Zastanów się nad treścią.
  5. Promuj, aby dotarł do jak największej liczby osób.

Wiele marek traktuje konkursy jako sposób na łatwe i szybkie pozyskanie nowych fanów. W tym miejscu pojawia się pytanie o to, jakie to będą osoby. Nie raz wspominałam już o tym, że wartościowi fani to tacy, którzy wykazują się przede wszystkim zaangażowaniem. Osoby, które wezmą udział w konkursie, a nawet zalajkują Twój fanpage tylko po to, żeby wygrać, w krótkim czasie odbiją Ci się czkawką. Dlaczego? Wpływa niekorzystanie na edge rank (brak zaangażowania) i na zasięgi, które powinny być przeznaczone dla osób, które są lub mogą zostać Twoimi klientami. Dlatego mimo, że zgodnie z regulaminem jako kryterium uczestnictwa w konkursie można stawiać konieczność polubienia fanpage, przyciągnie grono niewartościowych fanów i jest to nieopłacalne. W takim razie jak stworzyć konkurs, który zaangażuje właściwe osoby? Powinien być związany z produktami, bądź usługami, które oferujesz.

Przykłady konkursów, które przyciągną realnych klientów:

  • CEL: Przyciągnięcie klientów do lokalu

Przykładowy post: Na hasło: Żyrafy wchodzą do szafy podane podczas zamówienia w lokalu dowolny napój otrzymasz GRATIS!

  • CEL: Budowanie zaangażowania

Przykładowy post: Stwórz własną wariację dowolnej potrawy serwowanej w naszym lokalu i zamieść jej zdjęcie pod tym postem. Spośród tych, które otrzymają najwięcej polubień wybierzemy najciekawszą, a jej autora nagrodzimy.

  • CEL: Budowanie świadomości nowego dania

Przykładowy post: Wprowadziliśmy do oferty mrożoną herbatę o egzotycznym smaku! W związku z tym ogłaszamy konkurs na nazwę dla naszego nowego napoju. Zwycięski tytuł na stałe zagości w naszej karcie. Dodatkowo dla osoby, która wymyśli najlepszą nazwę – nagroda rzeczowa!

  • CEL: Ocieplenie wizerunku

Przykładowy post: Mamy dla Was konkurs! Opisz jak wyglądałby Twój idealny weekend z przyjaciółkami w naszym hotelu. Spośród odpowiedzi, które uzyskają najwięcej polubień wybierzemy najciekawszą i ją zrealizujemy!

Zobacz też

Newsletter
Bądź na bieżąco z naszą aktualną ofertą i promocjami.

    Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku!

    Polub nas na Dziękuje, już lubię tę stronę

    Lubisz ciasteczka? My też, dlatego ta strona używa cookies. Więcej o cookies przeczytasz tutaj.