Instagram to nie tylko ładne zdjęcia

Angelika Borysiak

Liczba użytkowników Instagrama wynosi obecnie 500 milionów i stale rośnie. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat podwoiła się, a obecnie jest to serwis z najszybciej rosnącą liczbą użytkowników. Wskaźnik interakcji jest tutaj 17 razy większy niż na Facebooku i 40 razy większy niż na Twitterze, a dziennie polubionych zostaje 4,2 miliarda postów! Olbrzymią rolę odgrywają hashtagi – zdjęć oznaczonych #food w serwisie Instagram jest już prawie 195 milionów!


 

Instafood to już nie tylko moda, ale globalne zjawisko. Na ogromną popularność Instagrama bez wątpienia wpływa charakter serwisu, który nastawiony jest na komunikację wizualną, a ta przecież przełamuje bariery językowe. Od początku jego istnienia Internauci podzielili się tam ponad 40 miliardami zdjęć, a dziennie zamieszczają ich aż 95 milionów!

Obecnie dzięki Instagramowi na rynku amerykańskim komunikuje się blisko 50% marek, z czego w 2017 roku ta liczba ma wzrosnąć do ponad 70%. Ten trend nie dotyczy tylko USA, ale jest ogólnym zjawiskiem, które można przenieść również na nasze rodzime podwórko. Jakie są najpopularniejsze zdjęcia na Instagramie? Oczywiście te, które pokazują jedzenie! Czy dla restauracji, gdzie wygląd dania jest równie ważny jak smak, w sieci może być lepsze miejsce? W końcu nic tak skutecznie nie wzmaga apetytu jak zdjęcia pysznego jedzenia!

Nie potrzebujesz non stop profesjonalnego fotografa, jednak warto zadbać, aby zdjęcia były dobrej jakości, a prezentowane potrawy przedstawiały się apetycznie. O ile możesz zrezygnować z profesjonalnej lustrzanki na rzecz smartfona, o tyle nic nie zastąpi odpowiedniego światła i kompozycji. Nie warto również rezygnować z usług profesjonalisty, który – co ważne – specjalizuje się w fotografii kulinarnej. Moim zdaniem na profilu najlepiej miksować profesjonalne i amatorskie fotografie. W żadnym przypadku nie można jednak zapominać, że zdjęcie musi oddawać faktyczny wygląd dania. Klienci, którzy wcześniej zobaczą daną potrawę na Instagramie, będą oczekiwali dokładnie takiego samego dania na talerzu.

 

Instagram to nie tylko ładne zdjęcia

 

Oczywiście jedzenie to nie jedyne, co można i warto publikować. Wystrój lokalu, szef kuchni, personel, przygotowania do imprezy zamkniętej itd. Goście lubią zaglądać za kulisy. Jednak Instagram to nie tylko ładne zdjęcia. Trzeba aktywnie śledzić użytkowników, zachęcać ich do interakcji, tworzyć angażujące opisy i umiejętnie korzystać z hashtagów. Te są integralną częścią Instagrama, bo pomagają użytkownikom odkrywać atrakcyjne treści. Już jeden użyty w poście hashtag zwiększa zaanagażowanie o blisko 15%! Używając właściwych hashtagów masz większą szansę na przyciągnięcie nowych użytkowników i zwiększenie zaangażowania na profilu.

Popularne hashtagi

 

Jakie hashtagi związane z jedzeniem są najpopularniejsze? #food #foodporn #instafood #foodoftheday #yummy #foodie #delicious #foodgasm. Można stosować również takie, które określają rodzaj posiłku i składniki w nim zawarte: #meat #vege #vegan #burger #sweet #cake itd. Warto również dodać miasto, w którym mieści się restauracja np. #wrocław #wroclove #silesia, a także rodzaj posiłku: #śniadanie #obiad #kolacja #lunch. Można podpinać się pod aktualne trendy np. wybory. Nie może być to jednak oderwane od tego, co pokazujemy na zdjęciu. Jeśli chcemy nawiązać do wyborów, to zagrajmy w grę słowną przykładowo zachęcając do wyboru ulubionego dania.

Przy oznaczaniu lokalizacji warto dodać ją również do posta. Ułatwi to znalezienie restauracji – po kliknięciu w pinezkę użytkownik zobaczy wszystkie zdjęcia zrobione w tym miejscu, również przez gości.

Na blogu Sotrender możecie sprawdzić jakie profile w danej branży budziły największe zaangażowanie w ostatnim miesiącu. Co ważne – zupełnie za darmo. Niestety w raportach dotyczących Instagrama nie ma osobnej zakładki restauracje, ale warto podpatrywać dobre praktyki. W końcu jak uczyć się, to od najlepszych! Jednak Sotrender przygotowuje takie analizy dla naszej branży, ale dotyczą one Facebooka. Znajdziecie je tutaj. Jeśli interesują Was głębsze analizy warto spojrzeć co oferuje Sotrender w ramach abonamentu. Ranking profili na Instagramie znajdziecie również w serwisie Napoleoncat.

 

Jak sie wyróżnić?

 

Konkurencja w sieci, podobnie jak w rzeczywistości jest olbrzymia. Instagram jest serwisiem, w którym największą wartość ma obraz, a jego użytkownicy lubią rzeczy ładne. To samo dotyczy jedzenia. Postaw na apetyczne ujęcia, przemyśl jak będzie wyglądał profil aby nie był zbiorem przypadkowych fotografii. Na stronie internetowej i w specjalnej zakładce na Facebooku możesz przygotować miejsce, gdzie będą publikowane zdjęcia wykonane przez gości. Nie zapomnij poinformować ich o takiej możliwości na przykład umieszczając hashtag w widocznym miejscu w lokalu. Obserwuj działania konkurencji i lokalnych społeczności, bądź na bieżąco z wydarzeniami na świecie i wykorzystuj to do promocji. Zamieszczane fotografie lokuj w ciekawym kontekście i nie zapominaj o real time marketingu. Wypowiadaj się jako marka i reaguj na to, co udostępniają twoi fani, a z pewnością zyskasz dodatkowy ruch i zbudujesz długotrwałą relację z klientami.

Na koniec ciekawy przykład zza oceanu na wykorzystanie hashtagów:

Wkrótce spodziewajcie się wpisu o aplikacjach, ułatwiających korzystanie z Instagrama.

Zobacz też

Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku!

Polub nas na Dziękuje, już lubię tę stronę

Lubisz ciasteczka? My też, dlatego ta strona używa cookies. Więcej o cookies przeczytasz tutaj.