Angelika Borysiak
Tripadvisor to wiodący portal turystyczny na świecie, który z założenia tworzony jest przez społeczność internetową. Zasada działania witryny jest prosta – osoby, które były w określonej restauracji, hotelu lub odwiedziły jakieś miejsce oceniają je i wystawiają swoją recenzję, rekomendując bądź odradzając wizytę innym użytkownikom, a swoją opinię wzbogacić chociażby stosownym zdjęciem. Z kolei osoby dopiero planujące pobyt korzystają ze zgromadzonych w ten sposób zasobów np. zestawienia najlepszych restauracji w danym mieście. Użytkownicy serwisu stają się tym samym twórcami oraz odbiorami treści – i na tym polega siła portalu.
O tym dlaczego Tripadvisor dla restauracji to zły pomysł przeczytasz poniżej.
W przeciwieństwie do popularnych portali społecznościowych, jak Facebook, Instagram czy Twitter, internauci zaglądają na TripAdvisor w celu podjęcia konkretnych decyzji zakupowych, a nie w celu nawiązywania znajomości.
Jeśli nie chcesz zyskać nowych gości, którzy zaglądają na portal w znalezieniu konkretnego miejsca na posiłek – nie zakładaj profilu swojej restauracji!
Tripadvisor często tworzy zestawienia najlepszych miejsc w danej okolicy. Cieszy sie to sporym zainteresowaniem internautów – kto nie lubi czytać zestawień? W końcu z jakiegoś powodu i ten wpis nazywa się „3 powody…” ????
Opinię o danym miejscu możemy sprawdzić na Facebooku, ale jeśli jesteśmy w obcym mieście i szukamy tajskiej knajpki to istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że skorzystamy z pomocy właśnie Tripadvisora. O wiele łatwiej i szybciej wejść na portal i rzucić okiem na 10 najlepszych pizzerii w Krakowie, niż szukać w przeglądarce opinii, a potem każdorazowo wchodzić np. na fanpage obiektu i sprawdzać recenzje.
Rankingi tworzone są na podstawie ocen gości, dlatego jeśli nie zależy Ci aby znaleźć w takim zestawieniu zrób wszystko, aby zebrać jak najgorsze noty.
Zdecydowana większość użytkowników Tripadvisora zwraca uwagę nie tylko na recenzję wystawione przez użytkowników, ale również na odpowiedzi obiektu. W ich mniemaniu to jeden z elementów wysokiej jakości obsługi i dbałości o gościa.
Dlatego jeśli nie chcesz, aby gość ponownie zjadł w Twojej restauracji nie odpowiadaj na recenzje, szczególnie te negatywne! Ewentualne nieporozumienia zawsze pozostawiaj bez odpowiedzi. Nie zaszkodzi też szczypta arogancji, złośliwości i agresji.
Z powyższego tekstu oczywiście wynika, że Tripadvisor jest doskonałym miejscem do promocji restauracji, może nawet okazać się ważniejszym miejscem niż nasza oficjalna strona internetowa, a nawet media społecznościowe. Oczywiście pod warunkiem, że używamy go umiejętnie.
Opis restauracji powinien być pełny i aktualny – adres strony internetowej, godziny otwarcia itd. W szczególności bez odpowiedzi nie należy pozostawiać negatywnych recenzji. Odpowiedź obiektu powinna być spokojna i wyważona, nastawiona na rozwiązanie problemu. Nawet jeśli wydaje nam się, że gość nie ma racji nie powinniśmy oskarżać do o nieuczciwość. Sprawdzi się tutaj zasada 5P – Przeproś, Przygotuj się, Przeciwdziałaj, Popraw się, Powetuj.
Oczywiście negatywne opinie zdarzają się najlepszym i nie ma co wpadać w popłoch, gdy takowa się pojawi. Ktoś mógł mieć zły dzień – gość lub obsługa. Pozytywne i negatywne recenzje się równoważą, a odbiorca w bardzo łatwy sposób wyciągnie średnią. Jednak w przypadku gdy 90% recenzji jest negatywnych, to daje do myślenia.