Angelika Borysiak
Ze sklepowych półek znikają znicze, a ich miejsce zajmują już mikołaje, bombki i choinki. Wbrew pozorom to okres, który otwiera przed restauratorami wiele możliwości do zdobycia nowych klientów i zwiększenia obrotów, nie tylko poprzez oferowanie wigilii firmowych i cateringu świątecznego.
Początek listopada to ostatni moment na zaplanowanie działań marketingowych na okres wytężonej pracy i spowodowanie, aby koniec roku nie stał się martwym sezonem. Jeśli strategia będzie dobrze zaplanowana i spójna, a działania na stronie internetowej i w mediach społecznościowych nie będą ograniczały się wyłącznie do złożenia życzeń gościom, z pewnością przełoży się to na wymierne efekty biznesowe dla lokalu.
Bądź kreatywny! Poza tradycyjną kolacją reklamuj możliwość organizowania przyjęć tematycznych, spotkań w gronie znajomych lub wspólnego lepienia pierogów! Szkolenie z pakowania prezentów? Czemu nie! Jeśli okolica na to pozwala wspólną biesiadę możesz wzbogacić kuligiem albo zorganizować bitwę na śnieżki. Nie prowadzisz tradycyjnej polskiej kuchni? Nie szkodzi! Zaproponuj sushi zamiast karpia albo wigilię w tajskim klimacie.
Przygotuj specjalne menu, sprawdź działania konkurencji i zastanów się nad kanałami dotarcia do klientów. W okresie świątecznym większość lokali ma do zaoferowania podobną ofertę. Zaoferuj swoim gościom coś specjalnego! Zastanawiasz się jak przyciągnąć nowe osoby? Z pewnością w Twojej okolicy znajduje się wiele firm, przygotuj dla nich dedykowaną ofertę i pokaż, że zrobisz najlepszy catering w mieście.
Nikt nie lubi przepłacać. Ogłaszając ofertę świąteczną zrób specjalną zniżkę dla osób, które dokonają rezerwacji z wyprzedzeniem. Jeśli wprowadzisz do swojej oferty czynnik czasu, masz większe prawdopodobieństwo, że osoby decyzyjne nie będą czekały do ostatniego momentu na wybranie lokalu/cateringu.
Zaproś do skorzystania z oferty osoby, które skusiły się na nią w ubiegłych latach. Nie zapomnij o stałych bywalcach restauracji. Zadzwon do nich, skorzystaj ze zgromadzonej bazy adresów e-mail. Dla gości, którzy ponownie korzystają z twojej oferty przygotuj specjalne ceny lub coś ekstra. Na pewno poczują się wyróżnieni.
Okres przygotowań świątecznych to czas, gdy klient sam zaczyna cię szukać. Aby nie zmarnować tej szansy i nie bawić się z nim w chowanego koniecznie pomyśl o odpowiednim pozycjonowaniu. Zastanów się nad odpowiednimi frazami – wigilie firmowe Katowice, catering świąteczny Wrocław, pomysły na oryginalne spotkania świąteczne, prezenty itd. Zaplanuj reklamy w mediach społecznościowych, ustal cel, grupę docelową, stwórz odpowiednie grafiki…
Od dawna mówi się o coraz większej popularności videomarketingu, rośnie liczba osób oglądających treści video, Facebook promuje takie materiały większym zasięgiem organicznym. Jednak większość osób ogląda video bez dźwięku!Pamiętaj o tym przygotowując materiał np. dodając do niego odpowiednie napisy. W innym przypadku nie utrzymasz uwagi widza dłużej niż kilka sekund… Proponuje podpatrzeć jak robią to serwisy informacyjne, szczególnie zagraniczne. np. NowThis. Gdy już stworzysz odpowiednie treści dziel się nimi na różne sposoby – zamieść na stronie internetowej, udostępnij na Facebooku, zamieść w newsletterze.
Twoi potencjalni klienci są w Internecie! Szukają tam pomysłów i informacji nt. przepisów, wystroju, sztuczek na oryginalne zapakowanie prezentów. Podziel się swoimi przygotowaniami do świąt. Pokaż patent na to, żeby barszcz nie tracił koloru, zdradź przepis na popisowe danie szefa kuchni. Najlepiej połącz dwa ostatnie punkty i nagraj serię poradników video przygotowujących do świąt. Niech profil restauracji powoli wprowadza świąteczną atmosferę. Nie czarujmy się – każdy z nas prędzej czy później jej ulega, a fani z pewnością chętniej będą zaglądać na profil miejsca, który nie tylko sprzedaje, ale daje im wartościowy content.
Zarówno na stronie www, jak i na Facebooku przygotuj specjalną zakładkę z prezentami. Może to być zaproszenie na romantyczną kolację albo weekend w hotelowym SPA. Bon to zawsze dobry pomysłem na prezent świąteczny dla niezdecydowanych i dla osób, które mają wszystko.
Zamieszczaj zdjęcia związane ze świętami. Wcześniej koniecznie sprawdź jakie hashtagi zdobywają największą popularność i taguj nimi zdjęcia.
Zorganizuj konkurs na najładniejszą choinkę, najlepszy przepis, najbardziej zabawne życzenia świąteczne. Zasięgi gwarantowane!
Wielu restauratorów wykorzystuje okres świąteczny do wprowadzenia nowej karty lub eventów. Warto o tym poinformować!
Oryginalne życzenia w postaci krótkiego filmu? Ruchoma grafika albo zdjęcie 360? Bardzo dobry pomysł! Zaskocz oryginalnością i zapunktuj u fanów.
Niewątpliwie nietypowe życzenia najchętniej tworzą pracownicy agencji marketingowych, bo okres świąteczny jest dla nich świetnym czasem, żeby pochwalić się umiejętnościami i kreatywnością. W tym temacie branża gastronomiczna zostaje mocno w tyle, a ciekawe przykłady ciężko znaleźć… ale znalazłam! Co zrobił to Bobby Burger? Choinkę z burgerów!
Pokażę inny przykład, co prawda nie z branży gastronomicznej, ale może być inspiracją do kreatywnego przedstawienia wigilijnego menu.
Zaoferuj zniżkę, wyślij spersonalizowany email albo papierową kartkę świąteczną. To doskonały moment na zaproszenie ich do restauracji. Nawet jeśli nie skorzystają teraz, to będą o Tobie pamiętać po świętach.
Z czym oprócz jedzenia kojarzą się święta? Oczywiście ze sprzątaniem! Jako, że przedświąteczne porządki zazwyczaj są gruntowne i mocno męczące, stąd warto zaproponować odciążenie gospodyń domowych (i gospodarzy!) w świątecznym natłoku obowiązków. Tutaj również mile widziana jest kreatywność: Pokaż jak sprzątasz swoje mieszkanie, najbardziej zmęczona osoba dostaje zaproszenie dla całej rodziny na obiad!
Po trzech dniach przy stole często nie możemy już ani wysiedzieć, anie patrzeć na tradycyjny potrawy. Chętnie wyskoczylibyśmy na drinka albo dla odmiany – pizzę. Niestety nie zawsze wiadomo, czy dany lokal jest otwarty. Pracujesz w święta? Zadbaj o widoczność tej informacji (np. przypomnij posta na Facebooku) i odpowiedni przekaz: Masz dosyć karpia i barszczu? Tylko w święta każda pizza za 50% ceny!
Pomysłów na promocję w okresie świątecznym jest wiele, nie znaczy to jednak, że należy wprowadzić je wszystkie. Najważniejsze jest jasne określenie celów i strategii, bo chaotyczne działania nie wpłyną ani na zwiększenie zysków, ani ani na wzrost popularności. Wręcz przeciwnie – mogą tylko zaszkodzić.
Masz inne pomysły na świąteczną promocję restauracji? Podziel się nimi w komentarzach ????